L'Ajuntament recomana anar a veure una planta de tractament de residus per prendre consciència dels beneficis de reciclar

Última revisió 25-06-2020 22:49
05/03/2020

Un dissabte al mes es pot visitar la planta del Consorci de Tractament de Residus Sòlids Urbans del Maresme, una instal·lació que gestiona les deixalles recollides als pobles de la comarca, entre ells Arenys de Munt. Anar a veure la planta de tractament dona una visió més àmplia dels processos de tractament de residus i aporta un molt alt grau de conscienciació sobre els avantatges de reciclar.

El que es fa bàsicament en aquesta instal·lació, situada a Mataró, és tractar el rebuig que es recull als municipis per separar els residus que poden ser reciclables. La visita mostra d'una manera molt visual la gran quantitat de deixalles que es llencen iniscriminadament al rebuig i que es podrien haver llençar al contenidor d'envasos, de cartró o d'orgànica. Reciclar bé en origen serviria per reduir el nombre de plantes de tractament de residis sòlids i estalviar els diners que costa tractar les deixalles que no s'han llençat de forma selectiva.

Des de l'Ajuntament està molt clar que tot el que es llença al rebuig costa molts diners a les arques municipals, i la manera d'evitar-ho és ensenyant a reciclar i retirant tots els contenidors de rebuig del poble. D'aquesta manera es vol fer veure la importància de reciclar per tornar a entrar els productes com a matèria primera als cicles de producció. Si no es fa així, s'acabaran els recursos del planeta. De fet, hi ha estudis que diuen que els recursos de la Terra s'acabaran abans de l'any 2040.

Per tant, ja no val l'excusa de pensar que tot es recull i tot es crema. Cal canviar la mentalitat, reciclar, separar els residus en fraccions i salvar el planeta. L'Ajuntament posa tots els seus esforços a transmetre aquesta conscienciació als ciutadans amb campanyes i accions concretes.

Des de l'àrea de Medi Ambient es recomana a la ciutadania que s'animi a visitar la instal·lació. Així mateix, i des de casa mateix, es poden consultar un parell d'enllaços interessants. Un és un programa de TV3 anomenat Molta merda, fet per Quim Masferrer. L'altre és el web Recicla i Guanyaràs, feta pel Consorci maresmenc, que trasmet moltes idees bàsiques per aprendre a reciclar.