Dades d'atur d'abril de 2022: augment significatiu del nombre de persones aturades

Última revisió 05-05-2022 13:21
05/05/2022

A Arenys de Munt aquest abril ha augmentat l’atur registrat al SOC (quadre 1) en 14 persones, un 3,6%.

L’abril en termes d’atur acostuma a ser un bon mes, ja que, com es veu al quadre 1, acostuma a baixar, però enguany no ha estat així i ha pujat considerablement després de dos mesos sense variació i una pujada al gener. Aquest comportament ens reforça la idea que la dinàmica de la desocupació aquest 2022 no serà tan positiva com el 2021.

Quadre 1: Variació mensual del nombre de persones aturades des del 2014:
Dades d'atur abril 2022

Ara bé, observant la xifra de persones aturades els mesos d’abril d’anys anteriors (gràfic 1), veiem que les d’aquest 2022 són les dades més baixes després de l’any 2019 i que, respecte de l’any 2021, hi ha 102 persones aturades menys. Aquesta comparativa ens fa ser més optimistes, ja que reflecteix una conjuntura favorable.

Gràfic 1: L’atur al municipi al mes d’abril
Dades d'atur abril 2022

Tot i la conjuntura positiva, la davallada de les dades d’atur que es va produir al llarg del 2021 s’ha vist frenada en els quatre primers mesos de l’any 2022 (quadre 1 i gràfic 2).

Gràfic 2: Evolució de l’atur al municipi en els darrers 12 mesos
Dades d'atur abril 2022

Per valorar aquest augment de volum d’atur, serà interessant observar més de prop les dades de les persones que estan inscrites al SOC i veure quines característiques tenen; per això ho compararem amb les dades del passat mes de març.

Quadre 2: Característiques de l’atur i comparativa amb el març
Dades d'atur abril 2022

El nombre de dones aturades no només supera el d’homes; també ha augmentat més durant l’abril.

Pel que fa a les edats, augmenta en tots els trams i el que més puja és el de persones entre els 30 i els 44 anys. Generalment hi ha més persones aturades en els trams d’edat en què la taxa d’activitat és major.

Per durada de la demanda, la pujada més important la veiem entre els que fa menys de sis mesos que estan aturats, és a dir, les persones que treballaven i han perdut la seva feina relativament fa poc temps. Aquesta dada reflecteix la temporalitat del mercat de treball actual: les persones són contractades temporalment, entren i surten de les feines, canvien d’empresa i fins i tot d’ocupació. En aquest sentit, haurem d’anar observant com influeix, o no, la darrera modificació de la llei que regula les contractacions laborals (Reial Decret Llei 32/2021), i que té com a objectiu prioritari potenciar la contractació estable.

Cal destacar que la xifra de persones aturades baixa entre aquelles que portaven entre un i dos anys aturades; és possible que això estigui relacionat amb les mesures de foment de l’ocupació.

En referència a l’activitat econòmica on les persones havien treballat anteriorment, veiem que baixa entre aquelles que provenen de l’agricultura, es manté a les provinents de la indústria i puja entre les persones que han treballat a la construcció, les que busquen la primera feina i, sobretot, entre les que han treballat al sector serveis, la qual cosa no és estranya, ja que es tracta de l’activitat econòmica en la qual treballa el percentatge més alt de persones del municipi.

Si volem definir un perfil de la persona aturada a Arenys de Munt, parlaríem d’una dona d’entre 30 i 49 anys, que fa menys de sis mesos que ha perdut la feina i que ha estat treballant al sector dels serveis.

Atur a Arenys de Munt i els altres àmbits de referència

Quadre 3: Aturats d’abril, comparativa territorial i evolució
Dades d'atur abril 2022

Catalunya tanca el mes amb la xifra d’atur més baixa registrada en un mes d’abril des del 2008.

Que a l’abril l’atur baixi en comparació amb el mes de març és un comportament habitual a Catalunya.

Per demarcacions, l’atur cau a totes excepte a Lleida, on ha pujat lleugerament; a Barcelona hi ha un 1% menys d’aturats.

Respecte de l’abril de l’any 2021, el nombre d’aturats també és més baix arreu. A mida que passen els mesos la diferència entre les dades del 2022 i les de dotze mesos abans es va reduint lleugerament; la raó és que al llarg del 2021 el mercat de treball es va anar recuperant de l’aturada provocada per la pandèmia i de mica en mica es va estabilitzant.

Pel que fa a la comarca del Maresme, veiem que ha baixat la variació mensual (-577) i la variació anual (-7.640).

Al Maresme l’atur ha pujat a 4 dels 30 municipis, s’ha mantingut a 3 i ha baixat a 23; en aquestes dades es fa evident l’alta temporalitat de l’economia comarcal.

Les caigudes més important es corresponen novament, com vam veure el passat mes de març, als municipis amb més activitat turística, com Pineda de Mar (-119), Malgrat de Mar (-69), Calella (-40) i també ha baixat a Mataró (-105). La pujada més important s’ha produït a Arenys de Munt (+14).

A tots els municipis el nombre d’aturats ha baixat respecte de l’abril de 2021.

Cal recordar que a les dades d’atur no hi ha incloses les persones afectades per expedients de regulació temporal d’ocupació, per no estar considerades dins la classificació d’atur registrat.

Font de les dades:
Observatori del Treball i Model Productiu. Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Generalitat de Catalunya:
• Nota d’atur registrat. Abril 2022. Data d’actualització: 4/5/2022
• Atur per comarques i municipis. Dades d’abril 2022. Data d'actualització: 4/5/2022