Dades d'atur de març de 2022: no varien les dades absolutes d'atur registrat

Última revisió 05-04-2022 13:11
05/04/2022

A Arenys de Munt, per segon mes consecutiu, no varia el nombre de persones inscrites al SOC en recerca de feina, i és la mateixa xifra des del gener (quadre 1).

El març, en termes d’atur, acostuma a ser un bon mes, ja que sol baixar respecte del febrer. Veient que aquest any no ho ha fet i, a més, portem tres mesos amb el mateix nombre de persones a l’atur, ens pot fer pensar que la dinàmica positiva iniciada l’any 2021 està canviant.

Quadre 1: Variació mensual de l’atur des del 2014:
Dades d'atur març 2022

Gràfic 1: L’atur el mes de març:
Dades d'atur març 2022

Si comparem la xifra de persones aturades els mesos de març d’anys anteriors (gràfic 1), veiem que les d’aquest 2022 son les dades més baixes per a un mes de març. Respecte de l’any 2021, hi ha 122 persones aturades menys.

Gràfic 2: Evolució de l’atur al municipi en els darrers 12 mesos:
Dades d'atur març 2022

Mentre les dades millorin les de l’any anterior, la sospita de canvi de dinàmica no es veu confirmada, ja que el descens s’ha de llegir en clau de millora (gràfic 2).

És interessant apropar-nos a les característiques de les persones aturades del municipi:

Per sexe: 172 (46%) són homes i 200 (54%) són dones. El nombre de dones aturades supera sempre el d’homes.

Per edat:

• Menors de 30 anys: 30 (8%)
  • Entre 30 i 44 anys: 105 (28%)
  • Entre 45 i 59 anys: 173 (47%)
  • Majors de 60 anys: 64 (17%)

Generalment trobem més persones aturades en els trams d’edat en què la taxa d’activitat és major en els trams entre els 30 i els 60 anys.

Per durada de la demanda:

• Curta durada, menys de sis mesos: 156 (42%)
  • De sis mesos a un any: 31 (8%)
  • Llarga durada, entre un i dos anys: 52 (14%)
  • Molt llarga durada, més de dos anys: 133 (36%)

L’alta temporalitat de les contractacions fa que la major part de les persones a l’atur siguin de curta durada (atur conjuntural) o de molt llarga durada (atur estructural).

Per sector d’activitat econòmica:

• Agricultura: 4 (1%)
  • Indústria: 45 (12%)
  • Construcció: 23 (6%)
  • Serveis: 290 (78%)
  • Sense ocupació anterior: 10 (3%)

El sector dels Serveis és l’activitat econòmica que està més subjecta a la temporalitat, i és per això que presenta un nombre més alt de persones aturades que anteriorment hi ha treballat.

En general, les característiques de les persones aturades a Arenys de Munt no difereixen gaire de les de les persones aturades de la nostra comarca o del total de Catalunya.

Atur a Arenys de Munt i els altres àmbits de referència

Catalunya tanca el mes amb la xifra d’atur per a un març més baixa des del 2008.

Al mes de març normalment l’atur baixa a causa de les contractacions de la Setmana Santa o la preparació d’aquesta temporada si cau a l’abril, com enguany.

Tot i això, respecte del febrer la baixada de l’atur ha estat discreta; la raó sembla que és l’efecte de la crisi dels carburants i les matèries primeres i la invasió d’Ucraïna, que han alentit el ritme de les activitats econòmiques.

Per províncies, l’atur puja a Barcelona (+659) i Lleida (+166) i baixa a Girona (-449) i Tarragona (-550).

Respecte de l’any 2021, el nombre d’aturats és més baix arreu.

Respecte a la comarca, veiem que la variació mensual (-236) i la variació anual (-7.493) són a la baixa.

Al Maresme, per municipis, l’atur ha pujat a 10 dels 30 municipis, s’ha mantingut a 1 i ha baixat a 19.

Les baixades es corresponen principalment als municipis amb més activitat turística, com Pineda de Mar (-87), Calella (-54) i Malgrat (-37); també ha baixat a Mataró (-49). La pujada més important s’ha produït a Premià de Mar (+39).

A tots els municipis, el nombre d’aturats ha baixat respecte del febrer de 2021.

Quadre 2: Aturats del mes, comparativa territorial i evolució:
Dades d'atur març 2022

Cal recordar que a les dades d’atur no hi ha incloses les persones afectades per expedients de regulació temporal d’ocupació, per no estar considerades dins la classificació d’atur registrat.

Font de les dades:
Observatori del Treball i Model Productiu. Departament de Treball, Afers Socials i Famílies. Generalitat de Catalunya:
• Nota d’atur registrat. Març 2022. Data d’actualització: 4/4/2022
• Atur per comarques i municipis. Dades de març 2022. Data d'actualització: 4/4/2022