Dades d'atur de novembre de 2022: nou descens de l'atur, a contracorrent de la situació general

Última revisió 09-12-2022 13:31
09/12/2022

Aquest novembre les persones residents al municipi inscrites al SOC són 6 persones menys que el passat octubre.

Quadre 1: Variació mensual del nombre de persones aturades des del 2014
Dades d'atur novembre 2022

La xifra de persones aturades és la segona més baixa per a un mes de novembre dels darrers anys; només és més baixa la de l’any 2021, que va ser un any excepcionalment bo en termes d’ocupació (gràfic 1).

Els mesos de novembre a Arenys de Munt acostumen a ser bons en termes de desocupació (vegeu quadre 1) perquè l’atur baixa.

Gràfic 1: L’atur al municipi al novembre
Dades d'atur novembre 2022

Al gràfic 2, que recull l’evolució anual de les xifres d’atur, veiem que, com va passar el darrer mes, el nombre de persones aturades és superior al nombre de 12 mesos abans en 16 persones. Aquesta és una dada negativa, especialment perquè la variació interanual ha continuat baixant a la resta d’àmbits territorials del nostre entorn. Al gràfic veiem que l’atur d’aquest mes és el tercer més alt dels darrers 12 mesos, per darrere dels mesos d’abril i octubre.

Respecte del juliol, quan es va donar el nombre més baix de persones aturades, aquest mes hi ha 26 persones aturades més.

Gràfic 2: Evolució de l’atur al municipi en els darrers 12 mesos
Dades d'atur novembre 2022

Atur a Arenys de Munt i els altres territoris de referència

Quadre 2: Aturats de juliol: comparativa territorial i evolució
Dades d'atur novembre 2022

A la resta d’àmbits del nostre entorn, la xifra de persones aturades ha augmentat, però, mentre que la diferència interanual és negativa (és a dir, hi ha menys aturats que fa 12 mesos), a Arenys de Munt la diferència interanual ens diu que hi ha 16 persones més aturades que al novembre del 2021.

L’atur registrat a les oficines de Treball a Catalunya ha pujat en 986 persones (un 0,3%) respecte a l’octubre, fins a situar-se en 348.982 persones. A Catalunya, els mesos de novembre, excepte algun any concret, l’atur creix, i aquest any ho ha fet de manera menys intensa que els anys previs.

L’atur ha pujat el doble entre els homes que entre les dones. Atenent a l’edat, els majors de 25 anys es redueix i creix entre els grups d’edat de majors de 25.

També a Catalunya, respecte del sector d’activitat, creix només als serveis; la baixada més intensa es dona a l’agricultura.

Territorialment, l’atur creix a Girona i Tarragona; en canvi, baixa a Barcelona i Lleida.

Respecte de l’any 2021, l’atur està un 5,6% més baix.

Pel que fa al Maresme, veiem que l’atur ha pujat respecte del mes passat, però ha baixat respecte de fa un any, seguint la mateixa dinàmica que la resta d’àmbits territorials excepte el municipal.

A la comarca, l’atur ha disminuït a 16 dels 30 municipis i ha augmentat a 14. El repunt més important s’ha produït a Calella i el descens més fort a Mataró.

Cal recordar que a les dades d’atur no hi ha incloses les persones afectades per expedients de regulació temporal d’ocupació, per no estar considerades dins la classificació d’atur registrat.

Font de les dades:
Observatori del Treball i Model Productiu. Generalitat de Catalunya:
• Nota d’atur registrat. Novembre 2022. Data d’actualització: 2/12/2022
• Atur per comarques i municipis. Dades de novembre 2022. Data d'actualització: 2/12/2022