Dades d'atur de desembre de 2023: es manté la xifra de persones aturades

Última revisió 10-01-2024 11:21
10/01/2024

Acabem l’any amb el mateix nombre d’aturats que teníem a finals de novembre: 404,29 més respecte a fa un any. Pel que fa a la taxa d’atur municipal, és del 8,66%.

Quadre 1: Variació mensual del nombre de persones aturades des del 2014

Gràfic 1: Evolució de l’atur al municipi en els darrers 12 mesos
Dades d'atur desembre 2023

Al gràfic 1, on es recull l’evolució de l’atur al llarg del darrer any, s’aprecia aquesta diferència a l’alça respecte de fa 12 mesos. La tendència de la variació interanual és positiva des de l’octubre del 2022, que vol dir que cada mes l’atur és superior al de 12 mesos abans.

L’atur registrat de 404 persones aturades és la xifra més elevada dels darrers 12 mesos i enguany s’ha donat els mesos d’agost, novembre i desembre.

Gràfic 2: Volum d’atur al municipi mes de desembre
Dades d'atur desembre 2023

Els mesos de desembre l’atur acostuma a baixar (quadre 1), excepte l’any 2019 i el 2020. Al gràfic 2 veiem la comparativa de les dades d’atur dels mesos de desembre del 2005 al 2023. Aquest tipus de gràfiques comparatives són interessants, ja que ens permeten veure la tendència en un determinat període i que les xifres d’atur estan estretament lligades a les dinàmiques econòmiques generals.

Atur als altres territoris de referència

Les Oficines de Treball de Catalunya, Barcelona i el Maresme han registrat aquest mes un augment del nombre de persones inscrites com a demandants de feina. La diferència interanual és a la baixa en aquests tres àmbits territorials, mentre que al municipi, com ja hem dit, és a l’alça. A Catalunya el descens interanual de la xifra d’atur és del 0,9%.

Quadre 2: Aturats de novembre, comparativa territorial i variació
Dades d'atur desembre 2023

A Catalunya l’atur ha crescut especialment entre els homes i els majors de 25 anys. Per sectors s’incrementa sobretot en els serveis. L’atur baixa només entre els menors de 25 anys i el sector de l’agricultura.

Per demarcacions augmenta en totes quatre províncies, especialment a Barcelona i Tarragona (ambdues un 1,1%).

Pel que fa al Maresme, hi ha 21.011 persones registrades com a aturades, 33 més que el mes passat i 647 menys que fa un any.

Dels 30 municipis de la comarca l’atur baixa a 15, augmenta a 13 i s’ha mantingut a 2.

La taxa d’atur mitjana comarcal és del 9,54%. Cal continuar fent esment a la important bretxa entre municipis, aquest mes de 8,65 punts percentuals, entre la taxa municipal més baixa (4,59%) a Tiana i la més alta a Pineda de Mar (13,37%).

Com és habitual, la taxa d’Arenys de Munt (8,66%) està per sota de la mitjana comarcal.

Contractes formalitzats a municipi d’Arenys de Munt

Es tracta de contractes realitzats per les empreses ubicades al municipi al llarg de l’any 2023. Les persones contractades poden ser residents a Arenys de Munt o altres municipis. Aquest any s’han signat 1.492 contractes, una mitjana de 124 contractes mensuals.

Gràfic 3: Total de contractes formalitzats cada mes
Dades d'atur desembre 2023

El novembre ha estat el mes amb més contractacions i el desembre el que n’hi ha hagut menys.

Arran del Reial Decret Llei 32/2021, de 28 de desembre, de mesures urgents per a la reforma laboral, la garantia de l’estabilitat en l’ocupació i la transformació del mercat de treball, en què se simplificaven les tipologies de contracte de treball i desapareixien la major part dels temporals, la major part dels contractes que han realitzat les empreses d’Arenys de Munt han estat indefinits i fixos discontinus.

Gràfic 4: Contractes segons el tipus de contracte
Dades d'atur desembre 2023

Excepte els mesos de juliol i novembre, el volum dels contractes indefinits ha superat el de contractes temporals.

Si observem els contractes formalitzats segons el sexe de la persona contractada, s’aprecia que les empreses d’Arenys de Munt contracten més homes que dones.

Gràfic 5: Contractes per sexe

Font de les dades:
Observatori del Treball i Model Productiu. Generalitat de Catalunya:
• Nota d’atur registrat. Desembre 2023. Data d’actualització: 3/1/2024
• Atur per comarques i municipis. Dades de desembre de 2023. Data d'actualització: 3/1/2024
• Consulta interactiva de contractació laboral (dades mensuals i anuals). Data d’actualització: 4/1/2024