Actuacions de Serveis Socials durant el confinament

Última revisió 25-06-2020 20:25
06/04/2020

Els Serveis Socials municipals estan treballant amb els col·lectius més vulnerables, prevenint i vetllant per les noves necessitats que es plantegen en la situació de confinament.

Davant la pandèmia del COVID-19 i actual situació de confinament de la població, l'atenció dels Serveis Socials Bàsics continua activa de forma telefònica per atendre les consultes socials de la població, especialment aquelles més vulnerables: famílies amb fills menors, persones grans que viuen soles, població major de 65 anys, persones amb dependència i les dones, infants i adolescents en situació de violència masclista.

Actualment, s’està reforçant l’atenció i el seguiment telefònic a aquests col·lectius vulnerables, mitjançant trucades per conèixer de primera mà el seu estat i fer-ne un seguiment exhaustiu durant aquests dies.

TARGETES MONEDER

La setmana passada es van acabar de repartir les targetes moneder que ha emès la Generalitat de Catalunya i que permeten garantir que un centenar d’alumnes vulnerables d’Arenys de Munt se’n puguin beneficiar. Cada targeta té un saldo de 40 euros, import que correspon a quatre euros per infant i dia, per cobrir els àpats des que es van tancar les escoles. Les targetes s'han de fer servir per comprar menjar i es poden utilitzar en qualsevol botiga de queviures. Si l'estat d'alarma s'allarga, la Generalitat recarregarà automàticament el saldo de la targeta.

En total, es van entregar unes 101 targetes moneder, a l’espera que arribin les noves targetes per a infants que tenien el menjador obligatori.

SERVEI D’AJUT A DOMICILI

S’ha reforçat el Servei d’Atenció a Domicili per tal de donar resposta a aquelles situacions de vulnerabilitat que, arran de la crisi sanitària, s’han vist agreujades. Així, s’han mantingut la majoria dels Serveis d’Atenció a Domicili que fins ara s’estaven realitzant i s’ha donat d’alta alguna nova situació.

S'ha reforçat la tasca d'acompanyament telefònic amb especial focus en els veïns d'edat més avançada i/o en aïllament social per assegurar-nos que les seves necessitats bàsiques queden cobertes, així com en aquelles famílies en situació de vulnerabilitat, sobretot si hi ha menors al seu càrrec.

Pel que fa al servei de teleassistència, es reforça el servei i es compta amb la possibilitat de realitzar altes del servei, especialment a causa de la situació que estem vivint. En lloc d'instal·lar-los els aparells de teleassistència a les llars, se'ls ofereix el servei a través d'una línia 900. Per activar-lo cal contactar amb Serveis Socials. Les teleassistències cofinançades per l'Ajuntament d’Arenys de Munt són aproximadament unes 112.

S'ha fet seguiment de la gent gran que s’ha vist afectada pel tancament dels Centres de Dia, i de persones que assistien a diferents entitats que atenen persones amb discapacitat per fer-ne seguiment i valorar si requereixen algun tipus de suport o intervenció.

Des del Projecte Radars també s’està realitzant seguiment telefònic per als seus usuaris.

ÀPATS A DOMICILI

Des de Serveis Socials també s’ha activat el servei d’Àpats a Domicili, destinat a persones més grans de 65 anys en situació de vulnerabilitat, situació que s’ha vist agreujada per l’estat d’alarma. Aquest servei va destinat a persones que viuen soles, o amb la seva parella, sense xarxa familiar ni social al municipi, i amb dificultats per cuinar i adquirir productes bàsics alimentaris. Aquest servei, junt amb el servei d’ajut a domicili, pretén donar resposta també a aquelles persones grans que anaven abans als Centres de Dia, ara tancats, i que es troben en una situació de vulnerabilitat.

BANC D’ALIMENTS

En relació al DISAM (Centre de Distribució Solidària d’Aliments d’Arenys de Munt), se segueixen repartint lots de menjar els dies establerts, tot reforçant el servei, augmentant els dies de repartiment i atenent noves altes d’usuaris arran de la situació en què apareixen noves situacions de vulnerabilitat. Tota aquesta tasca no seria possible sense la col·laboració de les entitats voluntàries, Càritas i Creu Roja, i es vol fer un agraïment especial a Creu Roja per l’esforç i col·laboració especial que estan realitzant aquests dies.

Paral·lelament, i gràcies al suport del grup de voluntaris creat al municipi arran de l’estat d’alarma, es reparteixen lots de menjar a domicili a persones vulnerables que no es poden desplaçar al magatzem del DISAM i/o que no tenen recursos.

Serveis Socials, en coordinació amb el grup de voluntaris, facilita que les persones que no poden sortir del domicili per fer la compra o anar a buscar els medicaments a la farmàcia puguin adquirir aquests productes. El suport a aquestes persones es fa a través del telèfon 662196537, que activa els voluntaris perquè facin aquesta gestió i portin els productes als domicilis, complint amb les mesures sanitàries i de seguretat que la situació requereix.

PRESTACIONS ECONÒMIQUES

Per tal de poder seguir donant totes les prestacions econòmiques de caràcter social amb la màxima celeritat, eficàcia i eficiència, especialment en aquests moments en què aquests serveis són més necessaris que mai, l’Ajuntament de d’Arenys de Munt ha pres una sèrie de mesures:

  • Les persones que desitgin fer alguna sol·licitud en relació a les prestacions econòmiques contemplades a les Bases Reguladores de Prestacions Econòmiques de Caràcter Social a Arenys de Munt ho hauran de fer mitjançant la tramesa per mitjans telemàtics per tal d’evitar possibles contagis durant el temps que duri l’estat d’alarma i no haver de sortir dels seus domicilis.
  • En aquest sentit, l'Ajuntament recalca que ajudarà aquelles famílies amb dificultats a l’hora de presentar documentació de forma electrònica fent ús dels mitjans esmentats tot trucant al telèfon de l'OAV (93 793 79 80) o escrivint a oav@ademunt.cat.
  • Podeu consultar la sol·licitud i documentació per presentar la instància en aquest enllaç.

Es recorda que qualsevol consulta es pot fer a través del telèfon 93 793 77 10 o del correu electrònic ssocials@arenysdemunt.cat, en horari de 9 del matí a 2 del migdia, de dilluns a divendres.

ALTRES TELÈFONS D’INTERÈS

  • Servei d’Intervenció especialitzada en violències masclistes SIE (Mataró-Maresme). En cas d'urgència: 93 796 13 00 / 654 899 093: Horari: de 9 del matí a 2 del migdia i de 4 a 2/4 de 7 de la tarda. Correu electrònic: siemataro.tsf@gencat.cat.
  • Infància Respon: servei públic d'atenció exclusivament telefònica, gratuït i permanent, que funciona 24 hores al dia, els 365 dies de l'any, que té l'objectiu de prevenir i detectar els maltractaments d'infants i adolescents, posant especial atenció en els casos d'assetjament a les escoles, ciberassetjament, violència masclista en adolescents i abusos sexual. En cas d’urgència: 116 111. En cas d'incidència tècnica al telèfon 116 111 per accedir al servei, es pot trucar al 900 300 777.
  • Confinats.cat: la Direcció General de Joventut i Adolescents.cat obre un consultori psicològic en línia per abordar els dubtes i preocupacions dels adolescents sobre el confinament i la situació actual.

Documents adjunts