Dades d'atur d'abril de 2024: no varia el nombre de persones aturades al municipi

Última revisió 07-05-2024 12:16
07/05/2024

Aquest abril l’atur, per primera vegada en un mes d’abril, no s’ha mogut respecte del març; així, de nou hi ha 395 persones aturades inscrites al SOC com a demandants d’ocupació no ocupades (DONO). La taxa d’atur sí que varia i s’estableix al 8,49%; això és degut que hi ha més persones ocupades.

Quadre 1: Variació mensual del nombre de persones aturades des del 2014

Gràfic 1: Evolució de l’atur al municipi en els darrers 12 mesos
Dades d'atur abril 2024

Respecte de fa un any, la variació interanual és de +25 persones. La diferència interanual a l’alça és tendència al municipi des de l’octubre del 2022; aquesta no és una bona dada, atès que va eixamplant-se mes a mes i que a la resta d’àmbits territorials del nostre voltant la variació interanual és de reducció.

Val a dir que també a la comarca, Barcelona i Catalunya la variació interanual és cada mes inferior, és a dir que la diferència de persones aturades respecte de l’any anterior és cada vegada menor.

Gràfic 2: Sèrie d’atur al municipi el mes d’abril des del 2005
Dades d'atur abril 2024

Pel que fa a la sèrie de l’atur dels mesos d’abril, veiem que aquest és superior al de l’any passat, mentre que el 2021, 2022 i 2023 baixava.

Analitzant globalment la sèrie, veiem que enguany estem lluny de les xifres d’atur dels anys de la crisi econòmica de la segona dècada del segle: respecte de l’any 2012, quan es van registrar el major volum d’atur per un mes d’abril, veiem 294 persones aturades menys i 93 menys respecte del moment econòmic més crític de la pandèmia (2021). Al mateix temps, les xifres postpandèmia són més properes a les que donaven a la primera dècada del segle, que va ser un moment de conjuntura econòmica positiva (gràfic 2).

Atur als altres territoris de referència

Les Oficines de Treball de Catalunya, Barcelona i el Maresme han registrat de nou un descens generalitzat del nombre de persones inscrites com a demandants de feina, tant respecte del darrer mes com respecte de fa un any.

Quadre 2: Aturats d’abril 2024: comparativa territorial i variació
Dades d'atur abril 2024

A Catalunya l’abril acostuma a ser de descens de l’atur, però enguany ho ha fet amb menys intensitat que el 2023.

Per sexe, l’atur masculí s’ha reduït més que el femení: -2,8% i -1,6% respectivament.

Quant a l’edat, com ja vèiem el mes passat, el descens més intens s’ha donat entre els menors de 25 anys.

Per sectors, la reducció de l’atur s’ha donat a tots els sectors, especialment l’agricultura i els serveis, continuant a la indústria, la construcció i les persones que no han treballat abans.

Per demarcacions, els descensos més importants es donen a Tarragona, seguida de Girona, Lleida i finalment Barcelona.

Interanualment, l’atur modera el seu ritme de descens a Catalunya baixant un 0,5%, mentre que en el conjunt de l’estat el descens ha estat més important (-4,4%).

Pel que fa al Maresme, hi ha 20.712 persones registrades com a aturades, 375 menys que el mes passat i 141 menys que fa un any. També a la comarca, el descens intermensual i interanual està frenant-se.

La taxa d’atur comarcal és del 9,43%; per municipis oscil·la, com és habitual, entre el 4,91% de Tiana i el 12,57% de Pineda de Mar. La taxa d’atur d’Arenys de Munt, com hem mencionat al primer paràgraf, és de 8,49%. En general, la taxa d’atur cau unes dècimes a tots els municipis així com a la mitjana de la comarca.

Dels 30 municipis de la comarca, l’atur baixa a 17, augmenta a 11 i es manté a 2. S’observa que els municipis que acumulen les disminucions més importants de persones aturades són aquells on hi ha més activitat turística i de restauració: Pineda de Mar, Premià de Mar i Calella, a més a més de Mataró.

Font de les dades:
Observatori del Treball i Model Productiu. Generalitat de Catalunya:
• Nota d’atur registrat. Abril 2024. Data d’actualització: 6/5/2024
• Atur per comarques i municipis. Dades d’abril 2024. Data d’actualització: 6/5/2024